Oyundan Oyunlaştırmaya
Bu ödevimde Yrd.Doc.Dr Selay ARKÜN KOCADERE ve Yrd. Doç.Dr Yavuz SAMUR hocalarımızın 2016 yılında yayınlamış olduğu "Oyundan Oyunlaştırmaya" adlı makalesini okuyoruz. Makalede oyun tabanlı öğrenme ortamlarının öğrencilerin motivasyonunu arttırdığını, tutumlarını iyileştirdiğini, kolaylaştırdığı ve başarıyı artırdığını gösteren çalışmaların olduğunu söylemektedir. Bu makalede oyunlaştırma tasarımında dikkate alınması gerekenler üzeirnde durulduğu belirtilmektedir. Oyun kelimelerinin ingilizce dilinde "game" ve "play" olarak farklı kavramlar olduğu belirtilirken, Türkçe'de ise sadece "oyun" olarak geçtiği belirtiliyor. "Game" kelimesinin belli bir kurala yada kurallara, amaç ya da amaçlar doğrultusunda mücadele unsuru ve ölçülebilir bir sonucu olan eğlenceli etkinlik olarak tanımlanıyor. Buna kutu oyunlarına ornek gösterebiliriz. "Play" ise kendi kendine kuralsız oyunlarda kullanılıyor.
Oyun ve oyunlaştırmanın arasındaki en önemli farkın, oyunlaştırmada ortada bir oyunun olmadığını belirtilmektedir. Örneğin birr fitness uygulaması kullanıyorsunuz. Burada spor yapmak amacınız. Ama bu sporu, fitnesse yaparken canavarların olduğu bir hikayede 10 km koşarak kaçabilirsiniz. İşte bu bir oyunlaştırmadır.
Oyunların gücünün akış hissinden aldığı, akış hissinin ise insanların zamanı ve yorgunluklarını unutturacak kadar aktiviteye kendilerini kaptırmak olarak tanımlanıyor. Akış hissinin oluşabilmesi için ise kişisel beceri ile mücadele seviyesinin yakalandığında oluştuğu vurgulanıyor.
Alanyazın incelemesinde, eğitimde oyunlaştırma uygulamalarının motivasyonu arttırmak ve öğrenme ortamına bağlılık ve öğrenimi destekleyerek başarıyı arttırma potansiyeli olduğundan bahsedilmektedir. Ama bunun aksi çalışmalarında olduğu da belirtilmektedir.
Etkili bir oyunlaştıma uygulaması yapabilmek için ise iyi bir oyun tasarımcısı olmanın önemi vurgulanmıştır. Oyun mekanikleri olarak puan, rozet, ilerleme çubuğu, lider tahtası, avatar, seviye, sanal ürünler olarak listelenmiştir. Öğretim ilkelerininde tasarım aşamasında da mutlaka dikkate alınması gerektiği belirtilmiş. Tasarlanacak oyunlaştırma uygulamasında bir hedefin olması ve bu hedefin öğretim hedefleriyle de paralellik göstermesi gerektiği belirtilmiş. Görevlerin yerine getirlmesi için kuralların sınır çizmesi gerektiği vurgulanmıştır. Merak, mücadele bonus, tekrar deneme keşfetme, seviye atlama gibi bileşenlerin olması gerekir.
Yorumlar
Yorum Gönder